دسر کدو حلوایی رژیمی شکلاتی با دانه چیا و موز

دسر کدو حلوایی

دسر کدو حلوایی، یه دسر پاییزه است. کی فکر می‌کرد با کدوتنبل بشه یه دسر خوشمزه و سالم درست کرد؟ این بار میخوایم یه دسر کدو حلوایی ساده و در عین حال مقوی درست کنیم که مزه و طعمش عالیه و چون شکر نداره، دیگه لازم نیست نگران کالری اضافی دسر باشید. این دسر روغن نداره ولی دانه چیا پرخاصیت، یه دسر کدو حلوایی رژیمی فوق العاده درست می‌کنه که هم خوشمزه است هم به سلامتیتون کمک میکنه. پس آماده‌ای که با هم دست به کار بشیم و طرز تهیه دسر کدو حلوایی رو یاد بگیریم؟

ابزار قنادی و شیرینی پزی

خواص کدو حلوایی (کدو تنبل)

کدو حلوایی پر از خاصیته. این میوه نارنجی رنگ اغلب در رده سبزیجات در نظر گرفته می‌شه ولی خب در واقع میوه است. کدو تنبل سرشار از ویتامین A هست که برای چشم و پوست خیلی خوبه. فیبر بالایی که داره به هضم غذا کمک کرده و حس سیری رو بیشتر می‌کنه. جالبیش اینجاست که دسر کدو حلوایی هم این خواص رو داره و چون رژیمی هست، اصلا باعث اضافه وزنتون نمیشه. پس از این به بعد کدوتنبل رو فقط یه برای بورانی یا خورش استفاده نکن. این میوه یه گنجینه از ویتامین‌ها و مواد معدنیه که می‌تونی ازش نهایت لذت رو ببری.

دسر کدو حلوایی رژیمی

طرز تهیه دسر کدو حلوایی

قبل از اینکه بریم سراغ طرز تهیه دسر کدو حلوایی رژیمی خوشمزه مون، این و بگم که لازم نیست دانه چیا رو از قبل تو آب خیس کنید. چون مواد تر هستن و مدت زمانی که تو یخچاله خودش بار میشه و به دسر انسجام خوبی میده.

مواد لازم برای درست کردن دسر کدو حلوایی ساده

کدو حلوایی: 200 گرم

آب: یک استکان

شکلات تلخ یا شیرین: 100 گرم (اگه دوست دارید رژیمی باشه شکلات تلخ بهتره)

موز: یک عدد

دانه چیا: یک قاشق غذاخوری (می‌تونید برای خرید دانه چیا اون رو از دلاتین سفارش بدید).

پودر کاکائو: برای تزیین

برای درست کردن این دسر به مخلوط‌کن و سلفون یا نایلون هم نیاز داری.

کاغذ خوراکی

طرز تهیه دسر کدو حلوایی رژیمی

طرز تهیه دسر کدو حلوایی ساده است. مواد رو که تهیه کردید، حالا کدوها رو با یه استکان متوسط آب بذارید بپزه. اگه تو خونه دستگاه بخارپز دارید، می‌تونید بخارپزش هم بکنید. 100 گرم شکلات رو به روش بن ماری ذوب کنید. اگه نمی‌دونید روش بن‌ماری چیه آخر مقاله یه توضیح کوچولو دادیم که می‌تونید بهش مراجعه کنید.

وقتی کدوها کاملا پختند، با قاشق از پوستشون جدا کنید و بریزید تو مخلوط‌کن یا خردکن. حالا یه موز بزنید تنگش و شکلات آب شده و دانه‌های چیا رو هم رو هم بریزید روش. مواد رو خوب میکس کنید تا یه پوره یکدست درست بشه.

الان به نایلون یا سلفون نیاز دارید. ته هر ظرفی رو که میخواید، سلفون پهن کنید و موادتون رو بریزید داخلش و با یه کاردک یا لیسه روش رو صاف کنید. به مدت 5 ساعت باید بره تو یخچال تا 2 ساعت بذارید فریزر. بعدش می‌تونید تو ظرف دسر برش گردونید. روش پودر کاکائو الک کنید و دیگه تمام دسر کدو حلوایی شما آماده است.

حالا که با طرز تهیه دسر کدو حلوایی آشنا شدید، می‌تونید با کمی خلاقیت، طعم‌های مختلفی رو به این دسر اضافه کنید. مثلاً می‌تونید به جای موز از میوه‌های دیگه مثل توت فرنگی یا آووکادو استفاده کنید یا حتی چند قاشق غذاخوری مغز گردو یا با دوام بهش اضافه کنید.

پس دست به کار بشید و با این دستور پخت ساده، یه دسر کدو حلوایی خوشمزه و سالم برای خودتون و عزیزانتون درست کنید.

نکته: اگه دوست دارید دسر کدو حلوایی شما طعم کاراملی داشته باشه، می‌تونید کمی عسل یا شیره خرما بهش اضافه کنید.

دسر کدو حلوایی

روش بن ماری چیه؟

بن ماری یعنی یه جور حمام بخار برای غذا! مثلاً وقتی می خوای برای این دسر کدو حلوایی فوق‌العاده شکلات رو به روش بن ماری آب کنی، یه ظرف رو پر از آب می‌کنی و می‌ذاری روی حرارت. بعد ظرف شکلات رو می‌ذاری روی اون ظرف آب جوش. اینجوری حرارت آب به تدریج به ظرف شکلات منتقل میشه و شکلات یکدست و خیلی نرم و لطیف آب میشه.

کلام آخر

خب دوستان، به پایان آمد این دفتر اما باز هم در آینده در وبلاگ دلاتین رسپی‌های خیلی ساده اما بسیار خوشمزه‌ای رو در اختیارتون خواهیم گذاشت. دیدید که درست کردن دسر کدو حلوایی چقدر راحته؟ این دسر نه تنها خوشمزه است بلکه پر از خاصیته. یادتون باشه که می‌تونید پودر کاکائو فرمند رو از دلاتین سفارش بدید. این پودر کاکائو کیفیت خیلی خوبی داره و طعم دسرتون رو واقعا عالی میکنه.

دسر کدو حلوایی رژیمی

سوالات رایج در مورد دسر کدو حلوایی

در این قسمت از مقاله سعی کردیم به چند تا از سوالات رایج شما عزیزان در مورد دسر کدو حلوایی پاسخ بدیم.

چطوری میشه دسر کدو حلوایی رو رژیمی‌تر کرد؟

این دسر شکر نداره اما اگه دوست داشتید، می‌تونید از شیره خرما یا عسل برای مقوی شدنش به جای شکلات استفاده کنید. همچنین استفاده از ماست یونانی یا شیر نارگیل هم خیلی خوب میشه. افزودن ادویه‌هایی مثل دارچین و زنجبیل هم بسته به ذائقتون میتونه عالی باشه.

چه نوع کدو حلوایی برای تهیه دسر مناسبه؟

هر نوع کدو حلوایی با گوشت نارنجی برای تهیه دسر مناسبه. کدو حلوایی‌های کوچکتر معمولاً طعم شیرین‌تری داشته و برای تهیه دسرهای ساده‌تر مناسب هستند. کدو حلوایی‌های بزرگتر را میشه برای تهیه پوره کدو حلوایی و استفاده در انواع مختلف دسر استفاده کرد.

چه ادویه‌هایی با دسر کدو حلوایی خوب ترکیب می‌شن؟

ادویه‌هایی که معمولاً با دسر کدو حلوایی ترکیب می‌شن عبارتند از:

  • دارچین: طعم گرم و عطر خوبی به دسر میده.
  • زنجبیل: طعم تند و طبع گرمی به دسر می‌بخشه.
  • هل: طعم گرم و معطری داره.
  • جوز هندی: طعم گرم و کمی تلخ به دسر می‌ده. برای همین باید خیلی کم ازش استفاده بشه.
  • پودر میخک: طعم گرم و تند به دسر می‌بخشه. این ادویه رو هم خیلی کم میزنن. در حد نوک قاشق چایخوری.

چه نوع تزیینی برای دسر کدو حلوایی مناسب است؟

برای تزیین دسر کدو حلوایی، می‌تونید از خامه زده شده، پودر کاکائو، پودر نارگیل، مغزها، تکه‌های شکلات و میوه‌های تازه استفاده کنید. همچنین، می‌تونید از قالب‌های مخصوص برای ایجاد طرح‌های زیبا روی دسر استفاده کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم یه سر به صفحه قالب سیلیکونی‌های دلاتین بزنید.

elahejahanbakhsh
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *