اسانس طبیعی برای شیرینی پزی| اهمیت طعم‌دهنده‌ها در قنادی و نحوه استفاده از آن‌ها

اسانس طبیعی

وقتی بوی شیرینی تازه پخته شده به مشام می‌رسه، عطر و بوی خوشایندش واقعا وسوسه‌برانگیزه. این عطر و بوی خوش خیلی وقت‌ها به خاطر استفاده از اسانس طبیعی برای شیرینی‌پزی یا همون طعم دهنده‌های قنادی هستش. اگه اهل قنادی هستید و تا حالا برای کارتون استفاده از طعم دهنده رو تجربه نکردید، بعد از خوندن این مقاله به خودتون میگید، کاش زودتر این موضوع رو می‌دونستم و تو کارم استفاده می‌کردم. اما خب هنوزم دیر نشده به زودی شما هم تمام اسرار استفاده از اسانس طبیعی برای قنادی رو یاد می‌گیرید.

طعم‌دهنده‌های قنادی

کشف عطر و طعم طبیعی با اسانس طبیعی

استفاده از اسانس طبیعی در قنادی‌ها یکی از اسرار طعم و عطر بی‌نظیر شیرینی‌هاست. این اسانس‌ها، از عصاره‌های گیاهی مثل وانیل، کاکائو، نعناع، لیمو و غیره به دست میان. طعم‌دهنده‌های طبیعی علاوه‌بر اینکه طعم و عطری اصیل و متفاوت ایجاد می‌کنن، دارای مزایای سلامتی هم هستن. چون از مواد شیمیایی و مصنوعی که ممکنه مضر باشن، تهیه نشدن. البته استفاده از طعم‌دهنده‌های قنادی مصنوعی به مقدار خیلی کم ضرری نداره. در حالت کلی استفاده از این اسانس‌ها، نیاز به دقت و دانش فنی داره، چون مقدار و زمان استفاده مناسب برای هر ماده بسیار مهمه. با استفاده صحیح از این اسانس‌ها، میشه طعم و عطر شیرینی‌ها را به بهترین شکل ممکن درآورد و طعم فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد.

طعم دهنده‌های قنادی از چه موادی ساخته می‌شند؟

طعم‌دهنده‌های قنادی معمولا از ترکیبات شیمیایی و مواد طبیعی تشکیل می‌شند که به عنوان مکمل‌های مزاج در غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شند. این مواد ممکنه شامل روغن‌های گیاهی، رنگ‌دهنده‌ها، اسانس‌ها، مواد نگه‌دارنده، اسیدهای طبیعی یا مصنوعی، شکر، الکل و افزودنی‌های دیگه بشه. در برخی موارد طعم‌دهنده‌های قنادی ممکنه از مواد طبیعی مثل عصاره‌های گیاهی یا عصاره‌های میوه استخراج بشند تا به طعم نهایی محصول افزوده بشه.

استفاده از طعم دهنده

چرا استفاده از طعم دهنده طبیعی را پیشنهاد می‌کنیم؟

استفاده از طعم دهنده‌های طبیعی از جمله اسانس‌های گیاهی، به دلایل زیر هست:

  1. طعم و عطر اصیل: اسانس‌های طبیعی از عصاره گیاه به دست میان. مثل زعفران، وانیل یا بادام تلخ. این تو اصیل بودن طعم شیرینی قنادی خیلی تاثیر داره.
  2. مزیت‌های سلامتی: طعم‌دهنده‌های قنادی شاید اسانس‌های کارخونه‌ای هم باشن که خب استفاده خیلی زیاد ازشون خیلی توصیه نمیشه. اما نوع طبیعی اسانس‌ها ضرری ندارن با این حال یادتون باشه که حتی از نوع طبیعی هم نمیشه بیشتر از یه مقدار کم استفاده کرد. چون ممکنه شیرینی یا کیکتون و تلخ کنه.
  3. تنوع طعم: اسانس‌های طبیعی تنوع خوبی دارن اما شاید به اندازه نوع مصنوعی اون خیلی زیاد نباشن. بیشتر وانیلی یا طعم مرکبات و نعنا یا شاید قهوه، دارچین یا کاکائو رو شامل می‌شند. خب این موضوع در مقایسه با نوع مصنوعی تنوع کمتری داره. بیشتر طعم‌دهنده‌ها میوه‌ای هستند.
  4. استفاده راحت و موثر: استفاده از اسانس طبیعی برای شیرینی‌پزی خیلی سخت نیست اما باید بدونید که تو چه مرحله‌ای باید اضافه کنید که تاثیر خودش رو بذاره. اغلب رسپی‌ها به این موضوع اشاره می‌کنن و مقدار دقیقش رو هم می‌نویسند.

به طور کلی، استفاده از طعم‌دهنده‌های قنادی نه تنها به بهبود کیفیت محصول کمک می‌کنن، بلکه با عطر و بوی دلپذیرشون، باعث جذب مشتری میشن. اما ما استفاده از طعم‌دهنده‌های قنادی بدون شکر و کالری پایین رو پیشنهاد می‌کنیم. چون این شامل جایگزین‌های شیرین‌کننده مصنوعی مثل اسپارتام، ساکارین، آسپارتام-آسولفام و سیکلامات میشه که کمترین یا هیچ کالری ندارند. از طرفی موادی مثل استویا، مونک فروت، اوریتریتول و زیروتول دارند که از منابع طبیعی مشتق شده و کالری اونها کمتر از شکر معمولی هستش. این ترکیبات معمولا تو محصولات قنادی مخصوص دیابتی‌ها هم به کار میره.

اسانس قنادی

اسرار پنهان در طعم دهنده‌های قنادی

استفاده از طعم دهنده قنادی تو پخت هر نوع شیرینی و دسری کاربرد داره اما این بستگی داره که کدوم قسمت از کار رو بخواید با اسانس‌ها طعم‌دار کنید. برای این منظور در ادامه به قسمت‌هایی از محصولات قنادی که میشه با اسانس بهشون طعم داد اشاره می‌کنیم.

طعم‌دار کردن خامه کیک و شیرینی

برای طعم‌دار کردن خامه کیک و شیرینی می‌تونید از اسانس‌های مختلفی استفاده کنید که طعم بهتری به خامه بده. اسانس طبیعی برای شیرینی در حالت کلی میتونه شامل موارد زیر باشه:

  1. وانیل: اسانس وانیل یکی از محبوب‌ترین اسانس‌ها برای طعم‌دار کردن خامه کیک و شیرینی محسوب میشه. برای این کار تنها کافیه چند قطره از این اسانس به خامه اضافه یا اگه از وانیل طبیعی استفاده می‌کنید فقط مقدار بسیار کمی از اون رو با خامه هم بزنید.
  2. شکلات: خامه شکلاتی رو میشه با خود شکلات مایع هم درست کرد اما استفاده از طعم‌دهنده شکلات هم برای سرعت بخشیدن به کار توصیه میشه.
  3. میوه‌ها: بیشتر طعم‌دهنده‌های قنادی با اسانس میوه هستن. شما می‌تونید کمی از خامه رو با یکی از اسانس‌های میوه آغشته و کمی تست کنید.

طعم‌دار کردن بیسکوییت و کلوچه

برای طعم‌دار کردن بیسکوییت و کلوچه، میشه از اسانس‌های مختلفی استفاده کرد.اینجا چند مرحله برای این کار رو مرور می‌کنیم:

  1. انتخاب اسانس مورد نظر: اول باید طعم‌دهنده‌های قنادی مورد نظرتون رو انتخاب کنید. اسانس‌های رایج برای بیسکوییت و کلوچه بیشتر قهوه، شکلات، نارگیلی، زنجبیل یا دارچینی هست.
  2. تعیین میزان استفاده: مقدار اسانسی که به مخلوط بیسکویت یا کلوچه اضافه می‌کنیم، بستگی به ترکیبات دیگه مثل مقدار خامه، شکر و بقیه مواد داره. برای شروع، با استفاده از چند قطره یکم از خمیر رو تست کنید اگه لازم باشه بیشتر اضافه کنید.
  3. مخلوط کردن: بعد از استفاده از طعم دهنده، مواد رو با هم خوب مخلوط کنین تا خمیر یک‌دستی به دست بیاد.
  4. پخت و سرو: بعد از اضافه کردن اسانس، و تنظیم طعم، بیسکوییت ها رو قالب بزنید و تو سینی فری که قبلا چرب کردید یا کاغذ روغنی انداختید، بچینید. و بعد از طی کردن زمان پخت بذارید کاملا سرد بشه بعد آماده سرو خواهد بود.

نکته: در مورد کلوچه، قطعا باید مواد داخلی اون رو طعم‌دار کنید تا خمیر بیرونیش رو.

طعم دهنده های طبیعی

طعم‌دار کردن مایع کیک

اگه دوست دارید مایع کیکتون رو طعم‌دار کنید، بهتره از شکلات، قهوه یا وانیل استفاده کنید، بعضی از طعم‌دهنده‌های قنادی مثل گل محمدی رو معمولا برای این کار استفاده نمی‌کنند. استفاده از برندهای با کیفیت و معتبر تو این کار خیلی مهمه چون اگه بی‌کیفیت باشه مایع کیکتون رو خراب میکنه.

پیشنهاد می‌کنیم برای مایع کیک از طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده نکنید یا اگر استفاده می‌کنید، مقدار زیادی به مایع اضافه نکنید. بهتر هست کیک طعم ملایمی از افزودنی رو داشته باشه نه اینکه اون اسانس کلا بر طعم کیک غلبه کنه اینطوری واقعا طعم زیاد اسانس تو ذوق میزنه.

اگه نیاز به اسانس خوراکی برای شیرینی‌پزی دارید، برای خرید اینترنتی بهترین و با کیفیت‌ترین، طعم‌دهنده‌های قنادی دلاتین میتونه یه انتخاب مطمئن باشه. ما تو دلاتین، تنوع بالایی از انواع اسانس رو با قیمت مناسب در اختیارتون گذاشتیم.

elahejahanbakhsh
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *