تفاوت آرد قنادی و آرد معمولی+طریقه تبدیل

آرد قنادی یکی از اصلی‌ترین مواد مورد استفاده تو شیرینی‌پزی هستش. چون کیفیت نهایی کارمون دقیقا به کیفیت آرد مورد استفادمون بستگی داره. تو رسپی‌های قدیمی از آرد گندم معمولی برای هر کاری استفاده می‌شد. اما چی شد که بعد یه مدت اسم آرد قنادی رو تو دستورهای پخت به جای آرد معمولی دیدیم؟ حقیقتش اینکه هر کدوم از آردها کاربردهای خاص خودشون رو دارند و تفاوت اون‌ها به بهبود نتیجه پخت کمک می‌کنه. برای همین مهمه که کدوم آرد رو برای پخت چه چیزی انتخاب می‌کنید. تو این مقاله ما این تفاوت‌ها رو بررسی می‌کنیم.

آرد قنادی

آرد قنادی چیست؟

خیلی از کاربران عزیز این سوال رو پرسیده بودند که آرد قنادی چیه و چه فرقی با آرد کیک داره؟ در واقع هیچی. آرد مخصوص قنادی همون آرد کیک هستش. این نوعی آرد هستش که به طور خاص برای تهیه کیک، بیسکویت و سایر شیرینی‌ها به کار میره. پس آرد نانوایی یا آرد گندم نیست.

مشخصات آرد قنادی

آرد کیک یا همون قنادی، به خاطر داشتن این مشخصات از سایر انواع آرد متمایز میشه:

  • نرمی و سبکی: آرد مخصوص قنادی به خاطر داشتن ذرات ریزتر و یکنواختی، خیلی نرم و سبکه و به راحتی الک میشه. این باعث میشه خمیر سبک و هواگیرتر باشه. در نتیجه یافت نهایی کار پفکی و شیک میشه.
  • میزان پروتئین پایین: آرد مخصوص قنادی معمولا میزان پروتئین کمتری نسبت به آرد معمولی داره. این باعث تولید گلوتن کمتر تو خمیر و در نتیجه بافت لطیف و نرک کیک یا شیرینی میشه.
  • سفید کننده: فرآیند سفیدکنندگی بیشتر تو آرد مخصوص قنادی باعث تثبیت پروتئین‌های آرد میشه. از طرفی محصول سفیدتر و لطیف‌تر از آب درمیاد.
  • استفاده‌های خاص: آرد مخصوص قنادی به طور خاص برای کیک، کاپ‌کیک، مافین، بیسکویت و انواع محصولات شیرینی‌پزی کاربرد داره تا بافت پفکی و نرمی داشته باشیم.

اما آیا میشه آرد گندم معمولی رو به آرد قنادی تبدیل کرد؟

آرد قنادی

تبدیل آرد گندم به آرد قنادی

اگه دسترسی به آرد تجاری قنادی ندارید و می‌خواید کیفیت آرد معمولی رو بهترش کنید، می‌تونید طبق دستور زیر عمل کنید:

  • الک کردن: آرد گندم معمولی رو چند بار الک ریز کنید. (برای خرید الک می‌تونید به فروشگاه دلاتین مراجعه کنید) به این ترتیب ذرات درشت و ناخالصی ها رو جدا کنید.
  • افزودن نشاسته ذرت: نشاسته ذرت باعث نرم‌تر شدن بافت محصول میشه. میتونید حدودا 10 تا 15 درصد وزن آرد، نشاسته ذرت اضافه کنید.
  • کاهش میزان پروتئین: برای کاهش میزان پروتئین، میشه از آرد برنج یا آرد ذرت استفاده کرد.
  • سفید کردان (اختیاری): کمی جوش شیرین می‌تونه آرد قنادی شما رو سفیدتر کنه.

نسبت مواد به نوع دستور پختی که دارید بستگی داره اما در حالت کلی این می‌تونه با آزمون و خطا پیش بره. توصیه ما استفاده از آردهای تجاری هست چون فرآیند پیچیده کارخونه رو ما نمی‌تونیم کامل تو خونه انجامش بدیم.

آرد قنادی

آرد گندم یا آرد معمولی چه کاربردی داره؟

آرد نانوایی یا آرد گندم که بهش آرد همه منظوره هم گفته میشه، یکی از رایج‌ترین نوع آرد برای مصارف آشپزی هستش. میزان پروتئین این آرد 10 تا 12 درصد هستش که برای استفاده کاربران مختلف مناسبه.

کاربردهای اصلی آرد گندم

آرد نانوایی که بیشتر از گندم تهیه میشه برای مصارف زیر کاربرد بیشتری داره:

  • نان و محصولات پف‌دار: وجود پروتئین گلوتن تو آرد معمولی گندم موجب ایجاد خاصیت کشسانی و ایجاد پف تو نان یا محصول نهایی مثل کیک یا کلوچه میشه.
  • ماکارونی و پاستا: آرد سمولینا نوعی آرد گندم درم هستش که برای تهیه انواع ماکارونی و پاستا کاربرد داره.
  • شیرینی‌ها و دسرها: برای تهیه بسیاری از شیرینی‌ها و دسرها از آرد معمولی گندم استفاده میشه.
  • صنایع غذایی: آرد گندم به عنوان ماده اولیه در تولید بسیاری از محصولات غذایی مثل سوپ‌ها، سس‌ها و غذاهای آماده استفاده میشه.
  • صنایع غیر غذایی: جالبه بدونید که از آرد برای تولید چسب، کاغذ و مواد آرایشی هم استفاده میشه.

آرد قنادی بیشتر برای کیک و شیرینی‌های نرم و لطیف خوبه اما آرد همه منظوره یا آرد گندم برای همه چیز می‌تونه استفاده بشه و آرد نانوایی هم بیشتر برای تهیه نان سنگین با بافت جویدنی مناسبه. در این میان، آرد فانتزی هم که برای پختن نون فانتزی به کار میره یه تفاوت‌هایی داره.

آرد قنادی

آرد نانوایی چه فرقی با آرد نان فانتزی داره؟

آرد نانوایی و آرد فانتزی هر دو آرد گندم هستند. اما یه سری تفاوت‌ها دارند که در ادامه بهشون اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌ها و کاربردهای آرد نانوایی

آرد نانوایی معمولا پروتئین کمتری نسبت به آرد فانتزی داره. این نوع آرد بیشتر برای تهیه نان‌های سنتی و مسطح مثا تافتون، لواش، بربری یا سنگک خوبه. چون بافتش متراکم و حالت جویدنی داره. پس کاربردشم بیشتر برای اون دسته از نان‌هایی خوبه که حالت جویدنی داشته باشند.

ویژگی‌ها و کاربرد آرد نان فانتزی

آرد نان فانتزی میزان پروتئین بیشتری نسبت به آرد نانوایی داره. این شاید برای کسانی که به گلوتن آلرژی دارند خوب نباشه. هرچند در کا گلوتن موجب پف و کشسانی نان میشه. کاربرد آرد فانتزی بیشتر برای نان حجیم، یا نان‌هایی که نیاز به فرم‌دهی خاصی دارند مناسبه.

در اینجا لازم به ذکره که آردهای بدون گلوتن هم تولید میشه که برای کسانی که به این ماده آلرژی دارند بهترین نوع آرد هستش.

متشکریم که تا اینجای مقاله همراه ما بوده‌اید. شما می‌تونید برای خرید آرد قنادی یه سری به قسمت مواد اولیه سایت دلاتین بزنید. محصولات قنادی تو سایت در حال اضافه شدن هستند و به زودی یکی از تکمیل‌ترین سایت‌های فروش لوازم قنادی در خدمت شما خواهد بود.

elahejahanbakhsh
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *